Λειτουργία e-shop

Απαραίτητοι όροι λειτουργίας e-shop

Μία από τις πιο σημαντικές πτυχές της λειτουργίας ιστοσελίδων εμπορικών εταιρειών (e-shop και e-commerce), είναι η ορθή, λεπτομερής αναφορά στους όρους των υπηρεσιών που παρέχουν, και η σύνταξη εμπεριστατωμένης πολιτικής απορρήτου.

Για επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται εντός της ελληνικής επικράτειας, είναι απαραίτητο να τηρούνται οι προϋποθέσεις του Νόμου περί Προστασίας Καταναλωτή (Ν.2251/1994) , του Προεδρικού Διατάγματος 131/2003, το οποίο ενσωμάτωσε την οδηγία 2000/31 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, καθώς επίσης και του Γενικού Κανονισμού για την Προστασία Δεδομένων (Κανονισμός ΕΕ 2016/679, GDPR), o οποίος εφαρμόστηκε στη χώρα μας με το Ν.4624/2019, που ενσωμάτωσε επίσης την Οδηγία 2016/680 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου.

Τα απαραίτητα στοιχεία που πρέπει να σημειώνονται σε ιστοσελίδες εταιρειών που συμμετέχουν στο ηλεκτρονικό εμπόριο σχετίζονται τόσο με τoν σαφή προσδιορισμό της ταυτότητας του εμπόρου, αλλά και με την προστασία των καταναλωτών μέσα από τους όρους χρήσης και τις πολιτικές απορρήτου που εφαρμόζονται.

Για το λόγο αυτό, είναι αναγκαίο να σημειώνονται:

α. η επωνυμία της εταιρείας ή του φυσικού προσώπου που δραστηριοποιείται ως έμπορος (με τρόπο σαφή, αναγνωρίσιμο από καταναλωτές και υπεύθυνες αρχές), καθώς και η διεύθυνση της επιχείρησης
β. το αντίστοιχο μητρώο (π.χ. εμπορικό) και ο αριθμός εγγραφής σε αυτό, ούτως ώστε να είναι εύκολα αναγνωρίσιμη η εταιρεία, καθώς επίσης και ο ΑΦΜ ή τυχόν πληροφορίες που είναι αναγκαίες, ανάλογα με το καθεστώς στο οποίο υπάγεται η επιχείρηση
γ. δεδομένα επικοινωνίας με την εταιρεία, τηλεφωνικά ή ηλεκτρονική διεύθυνση, ούτως ώστε να είναι εύκολα προσβάσιμη στους καταναλωτές.
δ. οι τιμές των προϊόντων και των υπηρεσιών, οι οποίες πρέπει να γράφονται αναλυτικά. Σε περίπτωση δηλαδή που μεταβάλλονται οι αρχικές τιμές, όπως για παράδειγμα όταν υπολογίζεται το κόστος αποστολής προϊόντων ή εξόφληση του τιμήματος με αντικαταβολή, όλες οι επιμέρους αυξήσεις πρέπει να αναφέρονται με ευκρίνεια.

Ειδικότερα, οι εταιρείες πρέπει να διευκολύνουν την εμπειρία του χρήστη της ιστοσελίδας τους, με τρόπο που σέβεται τα δικαιώματα των καταναλωτών. Σε περίπτωση πραγματοποίησης ηλεκτρονικής παραγγελίας, η εταιρεία πρέπει να καθιστά εύκολη την τροποποίηση/ακύρωση της παραγγελίας, καθώς και την υπενθύμιση τυχόν λαθών που έχουν γίνει, ούτως ώστε ο καταναλωτής να μπορεί να εισέλθει στη σύμβαση πώλησης χωρίς περιορισμούς ή κινδύνους να γίνουν σφάλματα.

Ακόμα, σε περίπτωση εμπορικής επικοινωνίας διά ηλεκτρονικού ταχυδρομείου (newsletter σχετικά με εκπτώσεις σε τιμές κτλ.), πρέπει να γίνεται εύκολη η επιλογή εγγραφής/διαγραφής από τα αντίστοιχα μητρώα, ούτως ώστε ο καταναλωτής να μη δέχεται αλλεπάλληλα μηνύματα για εμπορικούς λόγους εάν δε το επιθυμεί. Επίσης, σε περίπτωση πραγματοποίησης ηλεκτρονικής παραγγελίας, ο αγοραστής πρέπει να ενημερώνεται με ταχύτητα μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου/τηλεφωνικής ενημέρωσης. Τέλος, πρέπει πάντα να ακολουθείται πολιτική προστασίας των προσωπικών δεδομένων των καταναλωτών, εκτός από την περίπτωση που είναι εκ του νόμου υποχρεωτική η κοινοποίηση των δεδομένων στις αρμόδιες πολιτειακές αρχές, όπως για παράδειγμα σε περίπτωση υπόνοιας περί τέλεσης παράνομης δραστηριότητας.

Οι παραπάνω πρακτικές διευκολύνουν την εμπειρία χρήσης της ιστοσελίδας από τους καταναλωτές.

Οι εταιρείες ηλεκτρονικού εμπορίου, υποχρεούνται να αναφέρουν με ευκρίνεια

α) εάν θα θέσουν σε αρχείο τη σύμβαση που πραγματοποιείται, όπως επίσης και αν η σύμβαση είναι εύκολα προσβάσιμη από τον καταναλωτή,
β) τις γλώσσες με τις οποίες είναι δυνατή η κατάρτιση της σύμβασης,
γ) όλα τα στάδια μέχρι και την ολοκλήρωση της σύμβασης διαδικτυακά.

Σχετικά με τις πολιτικές περί αυτόματης αποθήκευσης πληροφοριών (cookies) οι εταιρείες οφείλουν να ακολουθούν τους όρους πρόσβασης στις πληροφορίες των επισκεπτών της ιστοσελίδας τους, να μη μεταβάλλουν τις πληροφορίες αυτές, αλλά και να χρησιμοποιούν τις τεχνολογίες που εφαρμόζονται γενικά στον κλάδο, σχετικά με τη χρήση των προσωπικών δεδομένων που συλλέγουν και επεξεργάζονται. Ακόμα, σε περίπτωση ενημέρωσης των πληροφοριών, πρέπει να ακολουθούν τις πρακτικές που εφαρμόζει συστηματικά ο κλάδος, καθώς και να διαγράφουν/καθιστούν αδύνατη πρόσβαση σε πληροφορίες όταν υπάρχει κάποια σχετική απόφαση αρμόδιας διοικητικής ή δικαστικής αρχής.

Η εφαρμογή του Γενικού Κανονισμού Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα (GDPR), έχει επίσης επιβάλλει ένα πλήθος νέων υποχρεώσεων, στις οποίες δύνανται να εντάσσονται και μικρές ή μεσαίες επιχειρήσεις, ανάλογα με τη λειτουργία τους.

Πιο συγκεκριμένα, πρέπει να αναφέρεται ο Υπεύθυνος επεξεργασίας (Data Controller), το πρόσωπο δηλαδή που αποφασίζει τη συλλογή προσωπικών δεδομένων, αλλά και ο Εκτελών την επεξεργασία (Data Processor). Πρέπει επίσης να γνωστοποιείται η διεύθυνση επικοινωνίας (συνήθως αναφέρεται η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου) του Υπεύθυνου Προστασίας Δεδομένων (DPO), ειδικά στις επιχειρήσεις που η θέση του είναι απαραίτητη.

Ακόμα, οι εταιρείες οφείλουν να αναλύουν με σαφήνεια τα δικαιώματα των υποκειμένων των δεδομένων (καταναλωτών), όπως αυτά προκύπτουν από το τρίτο κεφάλαιο του GDPR.

Τα δικαιώματα αυτά είναι οχτώ:

1) Δικαίωμα Ενημέρωσης σχετικά με την επεξεργασία των προσωπικών τους δεδομένων
2) Δικαίωμα Πρόσβασης στα δεδομένα τους που έχουν συλλεχθεί από την αντίστοιχη εταιρεία
3) Δικαίωμα Διόρθωσης
4) Δικαίωμα Διαγραφής/Δικαίωμα στη Λήθη
5) Δικαίωμα Περιορισμού της Επεξεργασίας
6) Δικαίωμα στη Φορητότητα των δεδομένων
7) Δικαίωμα Εναντίωσης
8) Δικαίωμα στη Μη Αυτοματοποιημένη Λήψη Αποφάσεων.

Τα παραπάνω αποτελούν ενδεικτικές αναφορές των απαραίτητων στοιχείων που πρέπει να σημειώνουν οι εταιρείες στις ιστοσελίδες τους. Για τη σωστή καταγραφή των όρων χρήσης, της πολιτικής cookies και προστασίας δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα στην ιστοσελίδα τους, οι ενδιαφερόμενοι πρέπει να απευθυνθούν σε δικηγόρο που θα ασχοληθεί αποκλειστικά με την περίπτωσή τους. Με τον τρόπο αυτό, αποφεύγονται οι αντιγραφές του περιεχομένου άλλων ιστοσελίδων (κάτι που αποτελεί κοινή πρακτική), καθώς πρέπει να δίνεται κάθε φορά έμφαση στη συγκεκριμένη εταιρεία αλλά και στον τρόπο λειτουργία της.

Το γραφείο μας εξειδικεύεται σε υποθέσεις κατάρτισης όρων σύμβασης για εμπορικές εταιρείες, καθώς και στη σύνταξη πολιτικών cookies και απορρήτου. Συνδυάζοντας πολυετή εμπειρία με άριστη θεωρητική κατάρτιση στο αντικείμενο, είμαστε σε θέση να προστατεύσουμε νομικά τη διαδικτυακή λειτουργία της εταιρείας σας.